Kommer smartphonen att bli huvudenheten för gaming i framtiden?

Kommer smartphonen att bli huvudenheten för gaming i framtiden?

Betalt samarbete med Wiliam Hill, inlägget innehåller annonslänkar.

Det tog inte lång tid från det att den första portabla skärmtelefonen rullades ut tills det första mobilspelet släpptes i mitten av 90-talet – en variant av Tetris. Det kom sedermera att bli en smartphone och har länge varit en plattform för spelande. Idag utgör mobilspelen ungefär hälften av allt digitalt spelande, och smartphonens möjligheter ökar i rasande fart.

Photo by rawpixel.com from PxHere.

Den mobila gamern

TV- och datorspel har blivit en vanligare nöjesaktivitet och spelindustrin växer stadigt. Idag spelar mer än hälften av alla svenska internetanvändare spel på nätet. Gaming blir också allt mer utbrett över kön och ålder – framför allt när man räknar in spelande på smartphones, surfplattor och andra portabla enheter. Över 60% av jordens befolkning äger en smartphone avnågot slag, och spel har alltid funnits på mobiltelefoner. Det är bland annat som följd av smartphonens globala utbredning som mobilspelindustrin vuxit exponentiellt under 2000-talet. Det finns inte heller några indikatorer på att marknaden kommer sluta växa. Med tillväxten har även andelen av det totala spelandet i världen som görs på smartphones nått omkring hälften. Även denna siffra kan mycket väl stiga framöver, då möjligheterna för vad en mobiltelefon är kapabel till i underhållningsväg blir fler.

En vidare räckvidd

Mobiltelefonens användning som spelenhet sträcker sig över fler typer av spelande. Utöver vanliga spel, som pussel och frågesporter, har smartphonen gradvis tagit över i den så kallade iGaming-världen. Då de stora internationella sportböckerna följer med i den teknologiska utvecklingen, förknippas betting på William Hill ofta med en smartphone idag. Massintroduceringen av smartphones och portabla enheter har gett sportbettingen ett nytt lyft, i en bransch som har gått igenom både regleringar och avregleringar om vartannat genom historien. Idag görs ungefär hälften av all betting genom mobiltelefonen, och det har blivit en växande trend bland aktörer att investera allt mer i de mobilanpassade sajterna och apparna. Det främjas ytterligare av e-sportens allt större plats på den internationella scenen.

Photo from PxHere.

Smartphonen framtida möjligheter

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna globalt, och omsätter idag mer än resten av underhållningsbranschen. Självklart är spelkonsoler och datorer en stor del av del av gamingvärlden, och precis som med smartphones förbättras dessa regelbundet med ny teknik. Dessutom har de kraftfulla stationära enheterna en roll som plattform för de mer avancerade och krävande spelen. På så sätt agerar de incitament för speltillverkare att pusha gränserna och driva gamingindustrin framåt.

Men varje år kommer nya möjligheter att packa in tech i smartphones, vilket ökar kapaciteten att köra avancerade spel. Flera genrer som har varit helt reserverade för den stationära datorn för några år sedan, gick först över till laptops och finns numera på mobiltelefonen. Det är dessutom vanligt att casta innehållet på smartphonen till en skärm, och även smidigt – vilket kan vara en början på att de andra enheterna tas ut ur ekvationen. Ser man tillräckligt långt fram i tiden är det inte omöjligt att smartphonen är något helt annat än vad den är idag. Men man kan tänka sig att det till slut inte behövs mer än en skärm att koppla upp mobilen till, och därmed är gamingenheten något man alltid har med sig.