Så får du mer trafik till din WordPress-sajt – 10 tips

Så får du mer trafik till din WordPress-sajt – 10 tips

Betalt samarbete med Topdog, inlägget innehåller annonslänkar.

Andelen webbplatser i världen som drivs med WordPress uppskattas till runt 40 procent. Intresset för WordPress har ökat starkt de senaste åren, mycket på grund av hur enkelt det är att använda samtidigt som det är mångsidigt och anpassningsbart.

Men hur gör man för att få mer trafik till sin WordPress sajt?

Svaret heter sökmotoroptimering eller SEO – Search Engine Optimization. Syftet är att ranka högre upp i Google och på fler sökord för att kunna få en del av de cirka 50 – 70 miljoner sökningar som görs i sökmotorn varje dag.

I ett nötskal handlar det dels om att optimera webbplatsen och dess innehåll, dels om att bygga länkar från andra webbplatser.

Det låter ganska invecklat. Visst, SEO är faktiskt en konst i sig, men det fina är att alla åtminstone kan ta till sig grunderna och med rätt så små medel öka antalet besökare till sin WordPress-sajt. I denna artikel ska vi titta lite närmare på hur man kan göra.

WordPress och SEO

WordPress är egentligen ganska välrustat för SEO tack vare möjligheten att lägga till så kallade insticksmoduler, små miniprogram som förbättrar programvarans grundfunktioner.

Ändå är det inte bara att trycka på en knapp och lösa frågan om sökmotoroptimering en gång för alla. Nej, WordPress-SEO kräver engagemang och tålamod på samma sätt som annan sökmotoroptimering, även om du kan få hjälp på traven tack vare händiga verktyg.

Var börjar vi då någonstans om vi vill driva mer trafik till vår WordPress-sajt genom sökmotoroptimering?

Här är 10 förslag!

1. Skaffa ett snabbt webbhotell

Nu för tiden tycker Google att snabba webbplatser förtjänar en bättre ranking. En snabb sajt ger en skönare användarupplevelse vilket premieras av Google.

Det första du bör göra är att säkerställa att din WordPress-webbplats ligger på ett snabbt webbhotell. Det skiljer sig en hel del i hastighet dels mellan olika leverantörer, dels mellan olika paket som var och en av dem har.

Vill du få maximalt med kraft kan du i stället välja att installera WordPress på en VPS så får du dedikerade serverresurser.

2. Installera ett SEO-vänligt tema

WordPress använder sig av teman som bestämmer hur sajten ska visas på skärmen. Det finns tusentals teman att välja bland. Genom att från början välja ett tema som är SEO-vänligt skapar du tidigt goda förutsättningar för att få mycket trafik till din sajt.

Ett SEO-vänligt tema är ett som laddar snabbt och som har en design som anpassar sig väl till olika enheter. Din webbplats måste se minst lika bra ut i mobilen som på desktop för att vara SEO-anpassad. Dessutom är det viktigt att det är enkelt för användarna att navigera på sajten.

3. Använd ett gratis SEO-plugin

Oavsett om du gör SEO själv eller anlitar en expert kommer du att behöva ett SEO-plugin (insticksmodul) i WordPress. Ett sådant ger dig bland annat möjlighet att lätt fylla i Meta Description och Meta Title och skapa en webbplatskarta. Mer om detta strax.

Ett sådant plugin kan även ge dig användbar feedback kring hur du kan förbättra innehållet så att det rankar bättre.

Det finns flera plugins. Yoast SEO och All in One SEO Pack hör till de mest använda. RankMath är ett annat exempel på ett användbart plugin.

Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash

4. Skaffa SSL

Google vill att dina besökare ska vara säkra när de kommer in på din WordPress-webbplats. Ett av de mest grundläggande sätten att se till så att ett besök blir säkert är att installera ett SSL-certifikat. De flesta webbhotell erbjuder dig att göra det gratis. När du har SSL i WordPress ser du det genom det lilla nyckellåset i URL-fältet och att det står ”https://” framför adressen.

5. Slå på SEO-vänliga permalänkar

Permalänkar är den struktur som avgör hur adressen ser ut till varje sida på din WordPress-sajt. När du installerat WordPress kommer adresserna till inlägg troligtvis att se ut ungefär så här:

www.example.com/?p=123

Det är inte så snyggt och det blir därför inte heller så lätt att övertyga folk som googlar att de ska klicka på just din adress.

I stället bör du skapa en snyggare URL-struktur. Du gör det lätt under ”Permalänkarna” i inställningarna i WordPress. Där kan du ställa in så att URL:en till ett blogginlägg i stället ser ut så här:

www.example.com/tre-saker-jag-tycker-om

6. Skapa en webbplatskarta

En webbplatskarta är en slags karta som hjälper sökmotorerna att hitta på din sajt. De kommer förvisso att precis som dina läsare navigera med hjälp av länkar och menyer, men med en webbplatskarta underlättar du för Google och andra sökmotorer att kartlägga din sajt.

De flesta SEO-plugins ger dig möjlighet att skapa en sådan karta som även kallas för XML sitemap. Därefter bör du även lägga in länken till webbplatskartan i Google Search Console.

7. Skriv bra content

För att du ska kunna få mycket trafik till din WordPress-webbplats behöver du innehåll – content.

Google letar ständigt efter nytt intressant innehåll som svarar på sådant som människor undrar efter. ”Vad kostar en eka?”, ”Var ligger Falun” eller ”Vad är meningen med livet?”.

Kan du svara på sådant folk söker efter har du lagt grunden för att få mycket trafik till din webbsajt. Det är smart att bygga sin webbplats med ett visst fokus eftersom ingen kan skriva om allt.

När du valt ett tema är det bra att göra nyckelordsresearch. Det finns flera bra verktyg på marknaden som exempelvis Ahrefs och Semrush men de kostar en del. Du hittar även gratis alternativ som exempelvis Ubersuggest.

Ta fram data på vad folk söker efter och börja skapa bra content utifrån detta. Skriv ofta och gärna ganska uttömmande. Det kommer att löna sig!

8. Formatera ditt content rätt

Det är inte bara att skriva. Du bör även se till att formatera dina texter så att både Google och dina läsare får ut så mycket som möjligt av dem.

Här finns det flera trix som hjälper dig att få mer trafik till din WordPress-sajt. Till att börja med bör du alltid använda rubriker och underrubriker. H1 är huvudrubriken. Därefter kan du dela in texten i H2-or, underrubriker. Är texten lång kan du lägga till en till undernivå under H2-orna i form av H3-or.

Skriv lättläst och se till att texterna är rättstavade. Kopiera aldrig texter från nätet utan skapa eget innehåll hela tiden.

När du skriver kan du passa på att länka till annat innehåll på sajten. Det kommer på sikt att stärka upp varje sida och göra hela webbplatsen mer robust i Googles ögon.

9. Fyll i Meta Title & Description

Meta Title är sidans titel. Det är ofta samma som H1, men det behöver inte vara det. Det är Meta Title som dyker upp som rubrik i sökresultaten och därför är det bra att klura en stund på vad den ska vara. Max 55 tecken är ett riktmärke.

Samma sak gäller Meta Description. Skriv en förklaring av vad varje sida handlar om på maximalt 150 – 160 tecken. Den beskrivningen dyker upp ibland i Googles sökresultat.

Hur kan Meta Title & Description hjälpa dig att få mer trafik till din WordPress-blogg? Jo, skriver du dessa på ett bra sätt kommer fler människor att känna sig lockade att klicka på just ditt resultat i Google. Och det leder till mer trafik.

10. Bygg länkar

Sist men inte minst har vi länkbygge som ett sätt att få mer trafik till din WordPress-hemsida. Länkar behövs då de fungerar som ”röster” från andra webbplatser för att din hemsida är intressant. Google noterar det och ger en bättre ranking som belöning.

Tyvärr är det allt för många som tror att SEO mest handlar om att bygga länkar. Det viktigaste är i själva verket att du först får ordning på allt annat på webbplatsen, inte minst bra content. Därefter kan du börja bygga kvalitetslänkar, gärna från liknande sajter.

Följer du dessa 10 steg kommer du nästan garanterat att få många nya besökare till din WordPress-webbplats från Google och andra sökmotorer!