Ryktesspridning i fokus för nya innovationer – inte minst inom VR

Ryktesspridning i fokus för nya innovationer – inte minst inom VR

VR, eller Virtual Reality, tillsammans med AR, Augmented Reality sägs vara denna och nästa generations ledstjärna för digitala upplever på riktigt. Mitt i smeten hittar vi förstås Facebook, och visionären Mark Zuckerberg. För visst har han en vision om framtiden precis som Elon Musk med Tesla, som han verkställer med sin omnejd och Facebook. Inom VAR heter satsningen Oculus och VR-setet Oculus Rift. Än så länge är det för dyrt för gemene man att skaffa ett eget VR-set men det ryktas vara historia nu.

Under det årliga PR-event Oculus Connect (4 i år) i oktober så ryktas en ny billigare version av Rift lanseras om än på prototyp-nivå. Ett billigare VR-set är trots allt snackisen för alla i branschen så det är väl heller inte helt ologiskt. Arbetsnamnet är Pacific och även om det är endast är rykten som jag snappat upp i olika digitala medier, så visades det upp redan förra året på Oculus Connect 3 ett VR-set som var nästa generations Rift. Pacific sägs vara ytterligare en vidareutveckling på det som visades upp. Nedan är uppvisningen av prototypen från Connect 3:

Denna prototyp var ett mellanting av ett stationärt och mobilt VR-set, där nya Pacific ska vara ytterligare en version av denna prototyp. Men än så länge är allt bara rykte kring nya Pacific, även prislappen på ca 200 dollar. Låter kanske mycket spontant men jämfört med Oculus Rift och Microsofts HTC Vive är 200 dollar betydligt lägre. Så vi får se vart det landar.

Inom Tech-världen är ju trots allt ryktesspridning en del av PR-aktiviteterna nuförtiden, allt sedan Apple lanserade sin första iPhone. Så även om det är ett rykte nu kan det lika väl vara mer eller mindre helt sant, antagligen väldigt få som ens vet vad status är just nu. Till och med utvecklare själva nuförtiden, som är de som faktiskt skapar all kod för nya tjänster, appar och prylar, vet vad som kommer lanseras eller vad som kommer skrotas – eller om det som de jobbar med egentligen bara är en rökridå (!). Allt för spänningens skull och för att lura konkurrenterna för att vara först ut med sin idé.

Väldigt nära Apple, och kanske nästa arvinge efter Apple i form av ryktesspridning som PR, är Amazon. Det jag gillar med Amazons strategi är den till syns utbreda och publika patentansökningsarbetet. Det kommer upp med världens vildaste ideer, söker patent på det och så blir det publikt och sprids. Alla börjar skriva om deras galna patent och till slut som nu, är de så många att vad som egentligen är deras huvudfokus eller inte är helt omöjligt att förutspå. Varför gillar jag då taktiken? För att den är helt öppen, patentansökan och hela beskrivningen på idén är öppen för alla att läsa i detaljer med text och bild. Det är kaxigt och ballt. Det sprids som en löpeld, där jag är säker att Amazon själva följer ryktesspridningen väldigt noga. På de idéer där ryktesspridningen visar tecken på starkt intresse, visar kommersiella signaler etc där går de vidare med den galna idén till nästa steg i utvecklingsfasen.

I Apple och Amazon manér, är jag övertygad om att Mark Zuckerberg och Facebook har ryktesspridning och uppföljning av den som ett av flera sett att driva hype.  Lite kul är det förstås att läsa om alla rykten, och låta det kittlas till inombords. Men samtidigt lite tråkigt att vi inte bara kan säga som det är, för att det just då blir förutsägbart vilket i sin tur blir just tråkigt. Så lite glad är jag väl ändå för att ryktesspridning är i fokus.

Bilder: Screenshots från Youtube-film från TechCrunch.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.