Google fokuserar på ARCore och stänger ned Project Tango

Google fokuserar på ARCore och stänger ned Project Tango

Under de senaste åren så har Project Tango varit Googles stora satsning på tekniken AR (Augmented Reality).  I samarbeten med stora tekniktillverkare så som tex Lenovo så har flera prylar släppts med tekniken inbakad. Men nu har det alltså kommit till en ändå och så som många andra projekt på Google så har Tango begravts. Men inget ont som ändå för med sig något gott, ur hela satsningen kring AR så har utvecklingsverktyget ARCore lanserats och nu satsar Google 100% på att utveckla detta istället. Det tror jag personligen är helt rätt val! Här kan Google dra nytta av styrkan hos det breda communityt av utvecklare och partners, istället för att sitta fast i hårtknutna samarbeten som kräver specialanpassad hårdvara för att fungera som var fallet med Tango.

Många av oss inom teknikvärlden vet att AR är den teknik som vi först kommer att se stora kommersiella satsningar kring inom de kommande 1-2 åren, den teknik som har störst potential att ge både fina användarupplevelser och skapa möjligheter att tjäna pengar. Vad som slår först i den stora allmänheten är kvar att se men att Google lägger sina ägg i korgen (som flera av de andra stora teknikjättarna) kring ett fint utvecklingsverktyg är helrätt.

Bild: Slashgear

Trots att Google tillsammans med hårdvarutillverkare som Lenovo storsatsade så blev aldrig Tango den stora hit som man hade hoppats. Kanske låg man “före” i teknikutvecklingen vilket gjorde att det aldrig tog fart, eller så var det svårt att få utväxling på användarnyttan när det krävdes specialanpassade telefoner för att nyttja funktionaliteten.

Det ska bli spännande att följa framfarten med ARCore och den hårda konkurrens som verktyget möter på marknaden. Hårdaste rivalen är inte helt oväntat Apple, med sitt ARKit – vem som vinner matchen får vi se men röster i teknikvärlden tror på ARKit som högst potential att generera mest pengar. Vi får se, jag räknar inte bort Google från denna match!

Omslagsbild: Josh Miller/CNET

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.