Chattboten Chat GPT får många att tänka om kring kommunikation

Chattboten Chat GPT får många att tänka om kring kommunikation

Nyligen släpptes den textskapande chattboten, Chat GPT, och nästan alla jag känner har testat tjänsten. För er som inte känner till vad Chat GPT är så är det en chattbot som byggts med AI-teknik för att enkelt och snabbt skapa texter baserade på nyckelord eller teman som är väldigt människoliknande. Många skulle säga att det är texter skrivna så att väldigt få (ingen?) skulle kunna se skillnad på om det är skriven av en maskin eller människa. Det är väl också grunden till det läskiga i det hela, att man egentligen inte vet eller kan se skillnad.

Har det funnits AI-baserade tjänster eller chattbotar som kommunicerat på ett människoliknande sätt tidigare? Javisst, vi har ju sett mängder av tex chattbotar på e-handelssidor och andra sidor där du kan skriva frågor, göra urval etc och få svar återkopplade från en robot. Men i alla dessa fall så har det varit nästan givet och ofta utskrivet, att det är just en robot och inte en människa som svarar dig. Och har det inte varit utskrivet så har du märkt det baserat på kvaliteten på svaren eller på annat sätt. Det som är skillnaden med Chat GPT är väl tillgängligheten att du kan få färdigskrivna texter om vad som helst, tex utkast till e-mail, etc som du sedan kan använda och skicka vidare så att det mer eller mindre är precis så som människor skulle kommunicera. Det är inte en robotgenererad återkoppling på ett mailformulär för en vara du köpt som du vill returnera. Samt är kvaliteten otroligt hög, inte perfekt skulle jag säga, men väldigt hög, till den grad alltså att de flesta av oss inte kan se någon skillnad direkt.

Photo by Volodymyr Hryshchenko on Unsplash

Det som jag tror får många att tänka om nu är hur detta kan appliceras in i det operativa kommunikations- och marknadsföringsarbetet som sker på alla företag dagligen. Allt från PR-utskick och nyhetsbrev, till högt personifierade utskick till tex kundmedlemmar etc. Det finns ju en uppenbar kostnadsbesparing inom marknadsföring om 70-80% av kommunikationen kan automatiskt genereras och nästintill användas direkt utan större kontroll och granskning, informationsflöden kan automatiseras och nya rutiner kan sättas upp som gör att marknads- och kommunikationspersonal kan fokusera på kvalitetstexter och inte kvantitetstexter. Det i sin tur borde ge edge och ännu högre kvalitet på de texter som betyder något egentligen för att bygga en stark lojalitet.

Men som så mycket annat så bygger det då på att företag tar emot ny teknik som Chat GPT visar upp är möjlig att skapa och använda i det dagliga, i det operationella, och vara öppen för att förändra sin organisation och roller för att förbättra. Det blir sannerligen intressant att se hur denna nya tjänst får företag och oss människor att tänka om i nya banor och på nytt sätt när det kommer till kommunikation, för den stora spridning vi redan sätt på så kort tid innebär att det är en begynnande “disruptive tech” som vi ser framför oss här.