Alla dela-bil-tjänster hittills i Stockholm har lagts ned, vad säger att Aimo kommer lyckas bättre?

Alla dela-bil-tjänster hittills i Stockholm har lagts ned, vad säger att Aimo kommer lyckas bättre?

Picture/credit: Hyundai. Undra om Hyundai Ioniq blir en av bilarna vi får se

Som nummer 2 bland dela-bil-tjänsterna så lämnar alltså DriveNow Stockholm (efter Car2Go). Nyheten kom för några dagar sedan med anledning av att de inte får ihop ekonomin. Men misströsta inte, idag blev det känt att en ny tjänst, Aimo, kommer slå upp portarna inom kort och meddelar att de kommer få igång runt 300 bilar för delning i Stockholm. Exakt inom vilket område är inte känt och hur de kommer att lyckas bättre än dess föregångare är inte helt helt tydligt. På det senare svarar dem att deras modell ser lite annorlundare ut så vi får se om den också är annorlunda som i lönsammare.

Jag träffade själv DriveNows VD under en presentation under ett STHLM Tech Meetup och redan då (för ett år sedan) var det tydligt att det behövdes också support från Stockholm Stad om de skulle lyckas fullt ut. Även om de placerar fler bilar i rullning inom stadsgränsen så blir det totalt färre bilar i rull om alla delar mer. Det är fakta som kunnat bevisas genom att studera hur liknande tjänster fungerat i andra städer. Som jag förstod det så behövde DriveNow hjälp med att säkerställa fler parkeringsplatser i staden och där Stockholm Stad inte direkt var de mest hjälpsamma. Det och kostsamma trängselavgifter har alltså lett till dålig utveckling för lönsamheten som till slut tog kål på tjänsten i Stockholm. Tråkigt att vi inte kan bo i en stad som tar bättre hand om innovativa lösningar som DriveNow där framtidens ekonomi, delningsekonomin, är i centrum. Vad händer egentligen bakom rattarna i staden?

Aimo kommer möta samma motstånd troligen som DriveNow och hur de kommer hantera fighten vet jag inte. Men om inget mirakulöst händer så ser det rätt mörkt ut för överlevnad på längre sikt, men vi får se. Läste att Aimo ska satsa mer på elbilar och kanske blir det tillsammans med en bättre ekonomi, en lönsammare setup some också kan gå staden med sig. Bakom Aimo finns rika ägare i form av japanska Sumitomo Cooperation. Sumitomo Corporation som är ett av världens största investerings- och handelsföretag från Japan, är via dotterbolag generalagent för bilmärkena Mitsubishi, Citroên, DS och Hyundai så det står väl klart vilka typer av Aimo-bilar vi får se på gatorna inom kort.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.