Det svenska spelundret

Det svenska spelundret

Betalt samarbete med Full Tilt, inlägget innehåller annonslänkar.

Att vi svenskar är duktiga på det här med teknologi råder det ingen tvekan om, men många känner inte till hur framgångsrika speltillverkare vi faktiskt har i landet. Sanningen är att vissa svenska spelföretag har nått en sådan nivå av succé att det har myntats ett uttryck kring framgångarna: det svenska spelundret. Sverige har under de tio senaste åren blivit en av de ledande nationerna när det kommer till olika typer av spelutveckling. Hur blev vi egentligen så framgångsrika och vilka företag är det som står i spetsen för det hela?

Mojang och Minecraft

Det går inte att prata om det svenska spelundret utan att nämna Markus “Notch” Persson och hans kreation Minecraft. Spelet utvecklades av Notch och släpptes som en utvecklingsversion i maj 2009 på forumet TIGSource. Det blev genast extremt populärt och år 2010 etablerade Notch företaget Mojang för att vidareutveckla det. 2011 släpptes den färdiga versionen till både Mac och PC, för att lite senare släppas till konsolerna Playstation och Xbox. Minecraft är ett sandlådespel där spelarna själva bygger upp den värld som de vill spela i. Konceptet var unikt men exakt hur populärt det skulle bli kunde knappast någon förutspå. I september 2014 köpte den amerikanska IT-jätten Microsoft upp Mojang för 2,5 miljarder dollar, vilket gör Minecraft till ett av de mest framgångsrika spelen som någonsin har kommit från Sverige. Idag har det sålts cirka 150 miljoner exemplar av spelet.

Credit: Photo by Pixabay (CCO)

Casino är svenskarnas expertis

Att svenskar utvecklar några av marknadens bästa casinospel och lösningar för casinon låter kanske lite långsökt med tanke på den spelreglering vi har i landet, men det är faktiskt sant. Vi har tidigare skrivit om den svenska spelutvecklaren NetEnt, men det finns många fler svenska företag som har lyckats hitta framgång inom branschen. MRG är bara ett exempel på en koncern som har funnit global popularitet med sina nätkasinon. Spelutvecklarna Play’n GO, Yggdrasil, Quickspin och Just For The Win är också svenska spelutvecklare som har funnit sin plats bland nätcasinon.

Plattformar och livespel

Andra svenska företag har valt att utveckla teknologin som krävs för att driva casinon. En sådan verksamhet är Evolution Gaming, ett världsledande företag inom spel och teknologi för live-casinon. De levererar helhetslösningar för livespel till förstklassiga onlinecasinon. Evolution levererade nyligen ett fullgott live-casino till världens ledande pokermärke Full Tilt som har expanderat sin verksamhet och numera arbetar med casino. Evolution Gaming leder vägen för B2B-tjänster för casinon online och de fortsätter att utvecklas som ett företag. År 2017 redovisade bolaget rörelseresultat på drygt 611 miljoner. Några av deras välkända spel är Live Three Card Poker, Live Dream Catcher och Live Blackjack.

Hur vi blev så framgångsrika

Varför just svenskarna blev så framgångsrika inom spel är lite av en gåta, men det finns vissa saker som verkar ha lagt grunden till framgången. Sverige var till exempel ganska tidigt med att digitaliseras och det fanns tidigt tillgång till snabba uppkopplingar och stabilt internet. Svaret kan även ligga i den hem-pc-reform som skedde år 1998 då regeringen bestämde att alla anställda skulle kunna låna med sig en dator hem utan att behöva skatta för den. Det innebar att väldigt många svenskar lärde sig hur datorer fungerar och fick ett intresse för programmering och spelutveckling. Hemdatorer var inte alls särskilt vanlig i många andra länder under denna tidpunkt.

Att dessa två förslag lade grunden till det svenska spelundret är dock inte sant enligt Fredrik Liljegren, en av grundarna till Sveriges största spelutvecklare Dice. Han påstår att framgångarna beror på demoscenen som fanns i Sverige under 1980-talet, en undergroundkultur som centrerade runt konstnärliga uttryck som skapades med datorer. Demoscenen bildades av hackare, programmerare och crackare. Enligt Fredrik Liljegren har hela det svenska spelundret sina rötter i demoscenen och nästan alla stora företag inom spelutveckling har startats av personer som har sin bakgrund i rörelsen. För att sticka ut på demoscenen var man tvungen att vara riktigt duktig på det man gjorde och tävlingen var stenhård. När man väl hade lyckats skapa sig ett namn på demoscenen och i Sverige var det inte särskilt svårt att göra sig ett namn globalt.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.