Cinderella klår Birka

I helgen, lördag till söndag, var jag och Lena på ännu en liten kryssning till Mariehamn. Vi har ju som ni kanske läst om tidigare besökt Mariehamn några gånger med Cinderella. Denna gång valde vi, vad reklamen säger, ett “riktigt kryssningsfartyg som inte har bildäck” – Birka Paradise, för att testa något nytt.

Vi valde samma “paket” som motsvarande resor med Cinderella:
– Hytt med utsikt
– 3 rätters middag i restaurang (inte buffé)
– Frukost

För er som vill komma bort en helg rekommenderar vi en kryssning till Mariehamn starkt. Det är mysigt och trevligt, och man kan bara vara med varandra. Se nedan en lite review och jämförelse mellan Birka Paradise och Cinderella (Viking Line). För er som inte har boende i Stockholm och vill sova en natt (fredag-lördag) innan ni sticker iväg kan hitta något billigt här.

Hytten
Vad gällande hytten så tar Birka hem 1 poäng. Toalett och säng var samma som i en A2-hytt på Cinderella, dock var fönstret ut mycket större. Det gav ett trevligare intryck. Ena väggen hade en fin väggduk vilket gjorde hytten lite “speciell”. Cinderellas hytter var ok, men inget som stack ut precis. Birka-hytten hade även kyl vilket inte Cinderellas hade samt en TV. Nu känns det lite konstigt varför jag framhäver just TV:n men det var såå himla skönt dagen efter när man hade vaknat och sedan ätit frukost, att gå tillbaka till hytten och krypa ned i sängen igen och bara softa under dunet till Nyhetsmorgon. Mmmm, toppen. Som sagt, Birka 1 poäng.

Från Birka Paradise mar -09

Maten
Till middag hade vi då i förväg valt att köpa en kryssningsmeny i restaurangen istället för att äta i buffén bland “folket”. Kryssningsmenyn kunde man hitta på nätet innan resan. Vad som var bestämt i förväg var förrätten och efterrätten, huvudrätten fick man välja mellan två alternativ – kött eller fisk typ. Lena tog fisk och jag kött. Om man inte valde kryssningsmenyn kunde man välja direkt från a lá carte menyn, ett smalt utbud av rätter till något dyra priser. Middagen i sin helhet fick ett bra betyg. I jämförelse med Cinderella så tycker jag att maten var snäppet, litet snäpp, godare på Birka medan miljön och restaurangen är trevligare på Cinderella. På Cinderella har de även ett dessertbord vilket Birka inte hade, som både jag och Lena är lite förälskade i. Men desserten på Birka var minst lika god. Här blev det oavgjort.

Frukosten var bland övriga fotfolket och det var något stökigt. Vi saknade det mousserande vinet man får på Cinderella. Min bacon och äggröra var kall men Lenas var varm. Det fanns i princip samma utbud som på Cinderella, men det lilla extra som trevlig miljö och mousserande ger poänget till Cinderella.

Underhållning
Då var vi vid den sista punkten att utvärdera, underhållningen. Vi såg framemot en dansfylld kväll och efter att maten var spisad (runt 22.0-22.30) så rörde vi oss vidare mot de olika barerna. På den stora scenen på plan 6 spelade ett dansband och ålderssnittet var way, way high. Mormor hade varit ung i det sällskapet. Vid pianobaren satt en snubbe och lirade fint, men var dessvärre “ackompanjerad” av en full kvinna som kråsade sig på hans kavajärm. Ett minne hon nog inte ville ha kvar dagen efter. Vi tog hissen upp till 10:an och Paradise Sun Deck som ska vara the place to be för alla festa loss. Vi möttes av karakoke. Karaoke, och några som faktiskt försökte bugga till karaoken. Vi kände att hytten och kyld alkohol lockade mer än en Elvis-sjungade IT-tekniker, och var därför tvungna att hänga där tills partyt dragit loss rejält. Vi festade därför lite för oss själva till ABBA ur en Sony Ericsson-telefon innan klockan 23 då coverbandet Duochjag drog igång efter karaoken. De spelade riktig musik och vi svängde våra lurviga tills vi kände oss trötta och nöjda. Här fick Birka rejäla minus och poängen går till Cinderella som aldrig har svikit oss när vi varit partysugna. Usch säger jag, skäms Birka.

Vinnaren är Cinderella.

0 thoughts on “Cinderella klår Birka

1. Pingback: Kutis Funeral Home

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.